Comprensió lectora. Joan Fuster i el Diccionari per a ociosos.
5. Comprensió
lectora. Joan Fuster, al Diccionari per a ociosos, esmenta els trobadors
per parlar de l’amor actual:
«Amor»
«L’amor? Una invenció del segle xii!»
La frase —promulgada, si no vaig errat, per un erudit ben respectable— podrà
semblar un despropòsit. No ho és: gens. Fins i tot caldria admetre-la en la
seva precisió més taxativa, que ens situa davant el fenomen social i
cultural de la poesia dels trobadors. És clar que sempre hi ha hagut «amor»,
una forma o altra d’«amor», lligant les parelles humanes: sempre, o gairebé
sempre —d’ençà que l’home mereix el nom d’home. Sense sortir-nos de la
tradició occidental, el Symposium de Plató i l’Ars amandi d’Ovidi
prou que en donen fe amb una espessa magnificència literària. Però no
tots els «amors» han estat idèntics, i hauríem de distingir escrupolosament
entre les diverses espècies o les diverses qualitats d’«amor» que els homes
han viscut al llarg de la història. I no hi ha dubte, almenys, que això que
nosaltres encara anomenem «amor» —això que inspiraven Beatrice i Laura, i
Julieta i Desdèmona, i Margarida Gautier i Mimí— va ser desconegut per
l’Antiguitat pagana. Com va ser desconegut, també, per la bàrbara Alta
Edat Mitjana —i per l’Orient intricat. Aquest «amor» és una creació dels
trobadors provençals, completada i polida pels poetes italians del dolce
stil nuovo. Des d’aleshores fins avui, de més a més, l’«amor» s’ha escampat
i ha arrelat també gràcies a la literatura. No recordo ara qui —un francès, de
segur— afirmava que molta gent no s’enamoraria si no hagués sentit parlar de
l’amor.
[...] Fins
aleshores, la dona havia tingut una condició social caracteritzada pel
marginalisme més definit. L’Antiguitat, l’Orient, l’Alta Edat Mitjana, van ser
civilitzacions exclusivament masculines. [...] És cap al segle xii, en efecte, que apunta una
possibilitat inèdita per a la dona. Fóra molt llarg d’exposar, amb
detall les causes profundes de la nova situació. El fet és que es produeix, i
que té la seva versió literària en la poesia trobadoresca. Engels ho ha vist
ben vist, això. L’«amor cortès» es perfila amb unes notes distintives, sense
precedents en la història de les relacions entre home i dona. D’un cantó, és un
amor recíproc, i això vol dir que l’home necessita la correspondència de la
dona, la qual, per consegüent, entrarà en el terreny eròtic en un pla gairebé
d’igualtat amb l’home; de més a més, aquest sentiment aspira a ser tan intens i
tan durador, que fa que els dos amants —la dona també, per tant— considerin la
separació o la no possessió com una gran desgràcia o potser com la més gran de
les desgràcies. No cal dir que aquest «amor» havia de ser una mena de repte a
la institució del matrimoni, institució convencional i subjecta —en les classes
altes sobretot— a les exigències d’una estratègia econòmica familiar
claríssima.
Tot matrimoni era un matrimoni d’interès —i
aquesta tendència passa de la societat feudal a la societat burgesa, i per això
l’«amor», «cortès» en un cas i «romàntic» en l’altre, xoca sempre contra els
obstacles socials. La importància de l’adulteri en la literatura —i en la
realitat— europea a partir d’aquell temps té aquesta causa. L’«amor», l’«amor»
autèntic, es posa a prova en el desafiament a les convencions i als interessos:
o els supera, o s’hi esclafa tràgicament. Sigui com sigui, no hi ha dubte que
la dona, des d’aquest nivell, i per a bé o per a mal, guanya la possibilitat
nova a què al·ludíem: la possibilitat de ser amant, de jugar un paper
actiu —feliç o infeliç, això és una altra qüestió— en la seva relació amb
l’home [...].
a. Cerca les paraules següents al diec2. Seguidament, escriu una frase en
què apareguin
taxatiu – magnificència – pagà – inèdit –
provençal – escrupolós
|
taxatiu – magnificència – pagà – inèdit – provençal – escrupolós
b.
Per què diu Joan Fuster que la dona té un paper actiu en la relació
amorosa? Per què se l’equipara amb una relació de vassallatge feudal?
c.
Què creus que tenen en comú Julieta (de Shakespeare) i les dames de l’amor
cortès?
d.
Fes un resum del text. Tingues en compte que:
i.
Joan Fuster explica l’amor a partir de la literatura, des de l’amor cortès,
estudiat a classe, fins al segle xx.
ii.
El Symposium de Plató i l’Ars amandi d’Ovidi precedeixen els
trobadors. Investiga en quin segle van viure.
e.
Joan Fuster acaba aquesta secció amb el paràgraf següent:
És el final. Prou que ho sabem: la màxima
difusió d’una idea o d’una moda coincideix amb el moment de la seva extinció.
L’«amor» està en aquest estadi: l’últim i més baix graó. La nostra època jubila
l’«amor». Ha arribat l’hora d’inventar un altre amor. Un amor —el de demà— que,
probablement, no tolerarà un don Joan ni una Julieta, una Bovary ni un Otel·lo,
un Werther ni una Beatrice...
i.
Quina impressió et provoca? Creus que la literatura ens pot influenciar
tant? Justifica la teva resposta i, si escau, posa’n un exemple.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada